Alla inlägg under mars 2012

Av staypositive - 3 mars 2012 19:44


Hur kan känslor som ångest och oro vara så starka så de stör en så mycket i livet?

Jag vet inte men jag hatar de stunder då jag känner ångesten krypandes sakta. Häromdagen skulle jag bara ut å träffa en vän, å där kom helt plötsligt ångesten när jag gick ut genom min dörr. En ångest som jag inte kunde förklara. Jag mådde ju inte dåligt över något just då. 


Igår var jag på middag hos en vän som märkte att mina händer skakade. Jag hade inte tagit min medicin den dagen. Jag e säker på att det är ångesten som får händerna att skaka då det har hänt innan. 

Men allt har blivit så mycket bättre sen jag började medicineras. Ja förutom de jobbiga utsättningssyndrom och bieffekter jag fick av de i början. 


Sen kanske jag seeeenareee ska få en utredning  på ADHD. Men jag vill ha den nu nu nu ! Jag behöver hjälp. Mitt liv är en enda röra och jag vet inte vart jag ska börja med någonting över huvud taget. Jag bara låter allt ligga i en stor hög och hoppas på det bästa för att sen inse att jag håller på att misslyckas. Då kommer ännu mer ångest och ännu mer stress. Mitt humör är ju inte det bästa heller och det får tyvärr mina nära lida för ibland. 


Men det blir bättre.....

Av staypositive - 2 mars 2012 00:55


Första inlägget! Jag har länge velat starta en blogg där jag kan skriva om det som så många har svårt att prata om. Ångest, ADHD, depression med flera. 

När en människa skadar sig fyskiskt, tex bryter benet så kan alla se det. Man kan förstå och man ser gipset och smärtan personen går igenom. Men det finns sår som inte syns, människor som känner att de inte får föståelse. Man kan vara sjuk på olika sätt, synliga och osynliga. 


Jag själv orkar inte dra hela mina livshistora här då det skulle bli alldeles för rörigt att skriva ner så mycket. Men jag kan säga att jag har ångest, troligen generaliserat ångest-syndrom. Och jag kanske senare ska få en utredning för att ta reda på om jag också har ADHD.


Just nu medicineras jag mot min ångest. Medecinen som jag äter kallas för sertralin och det är en substans som tillhör läkemedelsgruppen SSRI (selektiva serotoninåterupptagshämmare). Jag har också börjat gå på kognitiv beteendeterapi (KBT). Terapin går ut på att förändra det kognitiva perspektivet det vill säga personens tankar och känslor, samt att därefter förändra personens beteende och vanor. 

Jag har inte varit där tillräckligt många gånger för att känna om det funkar men jag har hört bra om det.


Mitt syfte med denna blogg är av olika anledningar. Jag vill hålla detta lite som en dagbok där jag skriver ner hur jag mår men också att andra ska kunna läsa den. Folk ska kunna gå in på min blogg och tänka att det finns fler som mår dåligt och att man inte är ensam om det. Ibland kan inte ens närmaste eller ens omgivning förstå hur man mår även om de så gärna vill det. Då kan det vara bra att prata med någon eller läsa någons blogg som vet hur det känns..


Mer inlägg kommer de närmaste dagarna // B


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

I denna blogg kommer jag ta upp hur det är att leva med ångest men också om olika psykiska sjukdomar, syndrom, funktionshinder eller vad man nu vill kalla det.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards